رژيم غذايي مناسب در يوگا

آموزش يوگا به صورت تصويري،آموزش يوگا ، يوگا ، فيلم آموزش يوگا ، تكنيك هاي يوگا ، فوايد يوگا

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

رژيم غذايي مناسب در يوگا

۴,۱۶۰ بازديد

رژيم غذايي مناسب در يوگا



رژيم غذايي در سلامت انسان بسيار اهميت دارد

در يوگا سه نوع رژيم غذايي وجود دارد كه عبارتند از :

راجاسي، تاماسي و ساتويك

رژيم غذايي راجاسي شامل غذاهاي غير گياهي و پر انرژي مي باشد

رژيم غذايي تاماسي تركيبي از راجاسي و ساتويك مي باشد

به معني غذاهاي غير گياهي و گياهي و البته پر ادويه

اين رژيم غذايي افراد را كم حوصله و پرخاشگر مي كند

اما رژيم غذايي ساتويك گياهي ا ست و براي چاشني آن از كمي اوديه هم استفاده مي شود

اين رژيم غذايي مورد توصيه يوگي ها مي باشد

اين رژيم غذايي گوارشي آسان را به ارمغان مي آورد

احساس سبكي و تعادل به وجود مي آيد و تعادل هورموني بدن در حد مطلوب نگه داشته مي شود

به ادامه مطالب برويد

رژيم غذايي در يوگا

رژيم غذايي يوگا ذهن را آرام كرده و احساسات سركش آدمي را مهار مي كند. رژيم غذايي يوگا راجاها را از مغز بيرون كرده و ساتوا و مديتيشن را جايگزين آن مي كند. تمامي احساسات مي بايست از خلوص آكنده شده و سپس ذهن به تمركز مي رسد و پس از آن فرد به خودآگاهي مي رسد. چشم ها مي بايست خدا و كتاب مقدس را ببيند. گوش ها مي بايست اوپانيشادها، رامايانا و بهاگاواتا را بشنود. زبان مي بايست در مورد خدا صحبت كند. تمامي اين موارد خوراك پاك براي احساسات محسوب مي شوند.

غذا در ميان افراد مختلف فرق مي كند. غذاهاي گوشتي انسان را زمخت و حيوان صفت مي كند. احساسات انسان را (خشم و شهوت) برانگيخته و افكار مسموم ارائه مي دهد. شخص گوشت خوار قادر نيست متفكر و آگاه شود.

مغز انسان به قدري كودن مي شود كه قادر نيست مسائل زندگي اين دنيا و بعد از آن را حل نمايد. ذهن انسان با رژيم گياه خواري آرام، هوشيار و متفكر مي گردد. گياه خواري قدرت تمركز و تصميم گيري صحيح انسان را افزايش مي دهد. همچنين داراي نيروي حياتي بيشتري نسبت به گوشت حيوانات است.

رژيم غذايي مي بايست با دقت و ترتيب خاصي انتخاب شود. ادويه جات، چاي، قهوه، الكل، غذاهاي نشاسته اي، شكرها، چربي ها و نوشيدني هاي تحريك كننده مي بايست حذف گردند. ميوه هاي تازه، پنير، اقسام سالاد و سبزيجات خام، خشكبار (در حالت طبيعي بدون نمك)، حبوبات، نان، دانه هاي سويا، ميوه هاي خشك شده، خامه، شير، جو و عسل همگي مفيد مي باشند.

غذاهاي خام داراي انرژي بيشتري هستند و خون و پيكره آدمي را سالم و سرحال تر مي كنند. تمامي مواردي را كه در بالا گفتيم حداقل مي بايست 80 درصد رژيم غذايي را شامل شوند. yoga.about.com با چنين رژيمي قسمت اعظم ناخالصي ها از سيستم غذايي حذف مي شوند. غذا مي بايست حركت پيچشي روده را تحريك كند. براي اين منظور غذاهاي خام بهتر از غذاهاي پخته مي باشند. اختلالات گوارشي و سوء هاضمه بر اثر پرخوري و غذاهاي غير طبيعي پديد مي آيند كه باعث عكس العمل و واكنش غير طبيعي مراكز عصبي شده و تأثير سوئي را بر آنها دارند. غذا را به آرامي ميل كنيد. پس از پايان غذا مقدار زيادي آب بنوشيد.

قبل از صرف غذا هيچ وقت آب ننوشيد. زيرا باعث رقيق شدن شيره معده مي شود و در نتيجه دچار سوء هاضمه و ديگر ناراحتي هاي معدوي مي شويد. ما به غذاهاي گوناگون با خواص متفاوت نياز داريم. تنوع و گوناگوني غذا الزامي است ولي نه در يك وعده. براي يك وعده دو الي سه نوع غذا كافي است. طبيعت بر حسب نياز ما انواع بي شماري از غذاها را برايمان فراهم كرده است. يك رژيم غذايي ساده شامل حداقل غذاهاي غيرضروري و يا بيهوده مي باشد كه فشار كمتري را بر روي كليه نسبت به رژيم غذايي سنگين دارد.

رژيم غذايي مناسب ضامن سلامتي بوده و از تراكم غذاهاي غير ضروري در سيستم گوارشي جلوگيري مي كند. يك پزشك حاذق مي گويد: يك غذاي كامل تركيبي از عسل، خامه، آب داغ، آرد جو، آب ليمو، بادام زميني، سيب، پسته، فندق و گردو مي باشد كه تمامي ويتامين ها را داراست. اشتها به غذا و جويدن و خمير كردن آن همراه با ترشح بزاق مي باشد.

با افزايش تولبد بزاق، ترشح شيره معده هم افزايش مي يابد. اين عمل باعث تحريك غشاء مخاطي اثني عشر مي شود (اولين قسمت از روده كوچك) و در ادامه باعث ترشح هورمون مي شود. بنابراين نرم كردن و خمير كردن غذا الزامي است و خشك بودن آن مملو از خطر است. اگر يوگي غذا را خوب نرم نكند، باعث خواهد شد كه معده بيشتر فعاليت كرده و مجبور به آسياب كردن غذا شود. بشر عموماً به پرخوري عادت دارد و اين قضيه متوجه همه افراد است، حتي زماني كه شما گرسنه نيستيد سعي داريد كه معده را به كمك ادويه جات، ترشي ها و خيار شور پر كنيد. اين زبان است كه شما را فريب داده و باعث روي آوردن شما به غذا مي شود. زبان شما را تحريك كرده كه اين چيز يا آن چيز را ميل كنيد، اين در حالي است كه معده شما فقط به مقدار كمي غذا نياز دارد. بدين ترتيب حتي مواقعي كه شما گرسنه نيستيد به غذا خوردن ادامه مي دهيد و اين يك اشتباه محض است. چنانچه واقعا گرسنه نيستيد، سريعا دست از غذا خوردن بكشيد و مطمئنا براي وعده بعدي اشتها خواهيد داشت.

هزاران فرد تحصيلكرده معهده هايشان را علي رغم گرسنه نبودن پر مي كنند. اين كار آنان يك اشتباه بزرگ است و بلافاصله پس از آن دچار رنج مي شوند. با اين وجود خود را تحصيلكرده، متمدن و با فرهنگ مي دانند. هيچ وقت معده را پر نكنيد. آموزش يوگا با اجراي اين قانون ساده هميشه سلامتي را به همراه خواهيد داشت. غريزه طبيعي انسان مقدار خوراك مصرفي را مي داند. اگر شما گوشت به ميزان زياد مصرف كرده و يا شكر را به ميزان زيادي مصرف كنيد، لوزالمعده بيش از حد فعال شده و با بالا رفتن ميزان قند دچار ديابت خواهيد شد. اگر گوشت و پروتئين را مقدار زياد مصرف كنيد، كليه ها بيش از حد فعال شده و دچار آلبومين خواهيد شد. نيروهاي طبيعي پروتئين مورد نياز را به شما خواهند داد.

غذاهاي ساده طبيعي كاملاً مناسب بوده و علاوه بر دارا بودن نيروهاي حياتي افزون بر استاندارد، سلامتي شما را به ارمغان خواهند آورد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.