روشهاي پيشگيري از آسيبهاي يوگا

آموزش يوگا به صورت تصويري،آموزش يوگا ، يوگا ، فيلم آموزش يوگا ، تكنيك هاي يوگا ، فوايد يوگا

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

روشهاي پيشگيري از آسيبهاي يوگا

۴,۶۵۶ بازديد

روشهاي پيشگيري از آسيبهاي يوگا

يوگا يك ورزش محبوب است كه طرفداران آن هر روزه در حال افزايش هستند. حتي ورزشكاراني كه در رشته‌هاي مختلف مشغول فعاليت هستند از ....

 

يوگا يك ورزش محبوب است كه طرفداران آن هر روزه در حال افزايش هستند. حتي ورزشكاراني كه در رشته‌هاي مختلف مشغول فعاليت هستند از يوگا براي بهره‌بردن از منافع آن استفاده مي‌كنند. يوگا مي‌تواند به نحوه‌ي تنفس كمك كند. همچنين موجب انعطاف‌پذيري افزايش نيروي دروني و تحمل فرد مي‌شود. اين ورزش موجب افزايش تعادل و توازن بدن مي‌شود و عضلاتي كه انعطاف كمي‌دارند و ضعيف هستند را تقويت مي‌كند.

به ادامه مطالب برويد

اما با اين وجود، آسيب‌ديدگي‌هاي ناشي از انجام يوگا نيز رو به ازدياد است.

 متخصصان علت اين امر را چنين بيان مي‌كنند:

* افزايش محبوبيت يوگا و زياد شدن افرادي كه به آن مي‌پردازند.

* پرداختن افرادي به آموزش يوگا كه آموزشهاي كافي را نديده‌اند و بي‌تجربه هستند و يا انواع جديد، تركيب شده و تجربه نشده از يوگا را تدريس مي‌كنند.

* افرادي كه فشار و كشش بيش از حد به بدن خود تحميل مي‌كنند و به "صداي بدن" گوش فرا نمي‌دهند.

در اينجا راههاي پيشگيري از آسيب ديدگي در يوگا را بيان مي‌كنيم:

1- يك مربي مناسب پيدا كنيد:

 متاسفانه در مواردي مربيان تجربه‌ي زيادي ندارند.  مطمئن شويد كه مربي شما از آموزش كافي برخوردار بوده و در اين زمينه تجربه دارد. اگر يوگا به وسيله‌ي مربي آموزش ديده و با تجربه آموزش داده شود، بايد مانند هر ورزش ديگري كاملا بي‌خطر انجام گيرد.

 2- معيار هاي شخصي:

اگرچه استانداردها و حدود خاصي براي حركات يوگا در نظر گرفته مي‌شود، باز هم اين خود افراد هستند كه بهتر از هر كس ديگري مي‌دانند كه چه زماني بايد در حالت كشش باقي بمانند و چه زماني آن را متوقف كنند. شايعترين آسيبهاي يوگا در اثر كشش‌هاي مكرر و يا بيش از اندازه در مچ دست، شانه ها، گردن، ستون مهره ها، زانو ها، عضلات همسترينگ و در مفصل ساكرو ايلياك كه ستون مهره را به لگن متصل مي‌كند روي مي‌دهد.

افرادي كه به تازگي به يوگا روي آورده اند اغلب اوقات جوان و سالم هستند و حس رقابت شديدي در آنها وجود دارد. ممكن است اين افراد بدن خود را بيش از حد تحت كشش قرار دهند.  قرار گرفتن بدن در حالاتي كه بدن براي آنها آمادگي نداشته‌است منجر به كشش بيش از حد توان و آسيب ديدگي مي‌شود.

چگونه از آسيب ديدگي در يوگا پيشگيري كنيم؟

 يك مربي مناسب پيدا كنيد:

 اين موضوع به اندازه‌اي اهميت دارد كه دوباره آن را بيان كرديم. بهتر است پاراگراف شماره‌ي يك را دوباره بخوانيد.

 به آهستگي جلو برويد:

 اگر به تازگي يوگا را شروع كرده‌ايد بسيار مهم است كه آهسته شروع كنيد و ابتدا اصول يوگا را بياموزيد و سپس به تدريج جلو برويد. از كلاسهاي مبتدي استفاده كنيد و حركات و موقعيتهاي بدن را با احتياط بياموزيد. براي اين كار حدود به دو هفته زمان نياز است. اگر احساس مي‌كنيد كه مربي شما را سريع آموزش مي‌دهد يا بدون آمادگي كافي بدني به طرف حركات پيشرفته‌تر رانده مي‌شويد و يا به ايمني شما توجه نمي‌شود، يك كلاس ديگر پيدا كنيد. نوار‌هاي ويدئويي راه خوبي براي يادگيري يوگا هستند، اما بايد مراقب باشيد زيرا بدون مربي احتمال آن هست كه بدن در حالت نامناسب و غير صحيحي قرار گيرد و شما از آن مطلع نباشيد.

 رقابت نكنيد:

 بسياري از افرادي كه يوگا مي‌كنند، هنگامي‌آسيب مي‌بينند كه سعي مي‌كنند با شاگردان ديگر و يا با مربي خود رقابت كنند. يوگا مسابقه نيست. هرگز براي رقابت با ديگران به بدن خود فشار وارد نياوريد. بهتر است تنها قسمتي از يك فرم يوگا را به درستي بياموزيد تا اينكه كل يك فرم را در وضعيت بد و نادرست ياد بگيريد. به جاي اينكه بر روي مقدار كشش بدن تمركز كنيد، بر روي تنفس خود تمركز كنيد.

براي خود اهداف شخصي تعيين كنيد. شما بايد توان خود را تخمين بزنيد و بر اساس آن آهسته رو به جلو برويد. اين كار به شما كمك مي‌كند تا اهداف كوچك و ويژه‌اي براي هر جلسه از تمرينات يوگا داشته‌باشيد. سعي نكنيد به همان مقداري كه مربي و يا ديگران به بدن خود كشش وارد مي‌كنند حركات را انجام دهيد. 

 به بدن خود گوش فرا دهيد:

بروز درد، روشي است كه بدن شما به وسيله‌ي آن مي‌گويد كه اشتباهي رخ داده است. نيروي بدني، انعطاف پذيري، و توان ذهني شما به تدريج و روز به روز افزايش مي‌يابد. بدون اينكه در مورد پيشرفت خود نگران باشيد، به خود فرصت پيشرفت بدهيد.  

 سوال بپرسيد:

اگر در مورد يك حركت يا وضعيت صحيح بدن اطمينان نداريد، حركت را متوقف كنيد و در مورد آن سوال بپرسيد و توضيح بيشتري بخواهيد. اگر آسيب ديدگي، محدوديت در حركات يا شرايط ويژه‌ي پزشكي داريد قبل از كلاس به مربي اطلاع دهيد. همچنين بهتر است قبلا با پزشك خود مشورت كرده و در مورد حركاتي كه بايد از آنها اجتناب كنيد سوال كنيد.

در باره‌ي بيك رام  يا يوگاي گرم:

در اتاقي كه هواي آن گرم باشد انعطاف‌پذيري افزايش مي‌يابد و شما مي‌توانيد حركاتي را انجام دهيد كه قبلا نمي‌توانستيد به راحتي آنها را انجام دهيد. اما در اين نوع يوگا، احتمال اينكه بيش از حد دچار كشش و آسيب شويد نيز افزايش مي‌يابد.

در اينجا نقش يك مربي خوب مشخص‌تر مي‌شود. چرا كه بايد حدود حركات را تعيين كند تا افراد دچار آسيب نشوند. همچنين بايد تعادل بين نيروي بدني و انعطاف پذيري حفظ شود. اين نكته، يك مفهوم مهم و پايه‌اي است كه بسياري از افرادي كه به يوگا مي‌پردازند، آن را ناديده مي‌گيرند.  اهميت اين موضوع در اين است كه اگر يك عضله بدون اينكه قوي شده‌باشد بيش از حد تحت كشش قرار بگيرد، بيشتر مستعد آسيب خواهد‌بود.
 متخصصان براي پيشگيري از آسيب‌ديدگي در يوگا توصيه مي‌كنند كه افراد پيش از پرداختن به يوگا با ورزشهايي مانند دويدن و بدنسازي به تقويت عضلات بپردازند.

تهيه و ترجمه: گروه سلامت سيمرغ ـ دكتر حانيه تركمان

يوگا براي اين بيماران خطرناك است!
آيا مي دانيد يوگا براي چه بيماراني خطرناك است و به چه دليل ؟


يوگا براي زانو خطر دارد
 شايد يوگا براي سلامت بدن و آرامش ذهني شما مفيد باشد، اما اين ورزش اثرات بسيار بدي روي زانوها خواهد داشت. گروهي از پزشكان هندي در مورد ورزش يوگا هشدار داده و اعلام كردند در موارد شديد، اين ورزش حتي مي‌تواند به جراحي‌هاي زانو منجر شود. ورزش يوگا اكنون تبديل به يك صنعت چند ميليارد پوندي در جهان شده است و علاقه‌مندان به آن معتقدند مي‌توانند با اين ورزش روند پير شدن را كندتر كنند قدرت بدني خود را افزايش دهند و تناسب بدني خود را به دست بياورند.

حتي ادعا مي‌شود اين ورزش مي‌تواند بيماري‌هايي مانند سرطان و ايدز را درمان كند. اما به گفته دكتر راجگوپال حركات كششي اين ورزش و موقعيت‌هاي خاص آن مي‌تواند فشار بسيار زيادي به مفاصل بدن وارد كند. به همين دليل همزمان با افزايش محبوبيت آن در جهان تعداد بيماري‌هاي استخواني و مفصلي هم افزايش چشم‌گيري داشته است. اين ورزش مي‌تواند جامعه را در معرض ابتلا به بيماري‌هاي مفصلي قرار دهد و حتي تعدادي از اين افراد مجبور به انجام اعمال جراحي براي بهبود دردهاي شديد مفصلي خواهند شد. يوگا خصوصا براي افرادي كه بدنشان عادت به قرار گرفتن در موقعيت‌هاي كششي خاص ندارد، مي‌تواند آسيب‌هاي زيادي به غضروف‌ها وارد كند. كارشناسان معتقدند هر فردي داراي آناتومي و شكل بدني متفاوتي است و به همين دليل آموزش اين ورزش بايد متناسب با ويژگي‌هاي بدني هر فرد باشد. علاقه‌مندان به اين ورزش بايد به تدريج آمادگي جسماني خود را افزايش دهند و در همان ماه‌هاي اول شروع ورزش فشار زيادي به بدن و خصوصا مفاصل خود وارد نكنند.

 گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.